fbpx

Doelgroep zakelijke beslissers bereiken

Doelgroep zakelijke beslisser bereiken

Hoe meer je weet van je klanten en prospects, hoe effectiever en gerichter je met hen kunt communiceren en nog beter kunt anticiperen op wensen en behoeften.  Dit levert je tevreden klanten en klantbinding op. Dat geldt ook voor de B2B doelgroep  DMU’s (Decision Making Units) bij bedrijven.  Hoe ziet de zakelijke beslisser er in Nederland uit?

Stichting DMS heeft recent een onderzoek gedaan hoe de zakelijke beslisser in het leven staat. Hoe ziet een gemiddelde dag van de zakelijker beslisser uit? Waaraan besteed hij of zij de meeste tijd en hoe gaat hij of zij om met de balans tussen privé en zakelijk? Wie kijkt, leest, luistert en communiceert hoe, wanneer en waarom?

Profiel van de zakelijke beslisser

Veel zakelijke beslissers zijn zich bewust van het belang van een goede work/life balance, maar de realiteit is dat de meesten het gevoel hebben dat ze het altijd druk hebben. Een ontwikkeling die praktisch elke decision maker ervaart is dat de grens tussen werk en privé vervaagt. Tijdsdruk kan beslissers dwingen om van logische, rationele processen over te stappen naar een meer intuïtieve benadering. Zo’n onder druk genomen beslissing is wellicht minder goed onderbouwd, maar hoeft niet per definitie slechter te zijn. Het betekent wel dat het nemen van beslissingen vaak op een andere manier verloopt dan we denken. Wie zakelijke beslissers wil bereiken, moet hier rekening mee houden.

Tijdsbesteding van de zakelijk beslisser

Slapen kan altijd nog – dat lijkt het motto van de zakelijke beslisser. Door de week slaapt men een half uur minder dan de ‘gewone’ Nederlander. Werken en studeren doet de zakelijke beslisser des te meer: het verschil is maar liefst twee uur en drie kwartier. Althans, op werkdagen. In het weekend is er weinig verschil.

Doordeweeks besteedt de zakelijke beslisser bijna 50 minuten minder aan de noodzakelijke bezigheden als huishouden en winkelen dan de doorsnee Nederlander, maar in het weekend juist 11 minuten meer . Vrije tijd is voor het weekend,  Gewoon lekker luieren, maar ook afspreken met vrienden en familie, of sporten en naar de wedstrijd van de kleine gaan kijken.

De zakelijke beslisser is uiteraard meer en langer onderweg dan anderen. Door de week een kwartier langer dan de gemiddelde Nederlander en zelfs in het weekend zit hij nog iets langer op de weg.

Mediagebruik van de zakelijk beslisser

Waarin de zakelijke beslisser zich sterk onderscheidt van de gemiddelde Nederlander is het mediagebruik. Hij of zij besteedt aan media maar liefst 9 uur en 7 minuten op een doordeweekse dag (maar doet er van alles naast). Dat is 20 minuten meer dan de gemiddelde Nederlander. In het weekend het juist andersom. Dan is het mediagebruik van de zakelijke beslisser minder dan die van de gemiddelde Nederlander.

Opmerkelijk is dat de tijd die een zakelijke beslisser uitsluitend – dus zonder er iets naast te doen – aan media besteedt met 2:20 maar liefst een uur minder is dan de gemiddeld Nederlander.

Voor decision makers is e-mailen en bellen, sms’en, chatten maar ook gewoon telefoneren en social media gebruik aan de orde van de dag.  De smartphone is daarmee constant in gebruik. De e-mail wordt ook ‘s avonds of in het weekend binnen het uur beantwoord, tijdens het werk wordt LinkedIn of Facebook gecheckt, een weekendje weg geboekt en het vakblad wordt op zondag in de luie stoel gelezen. Multitasking is dus eerder regel dan uitzondering. Daarom is het van belang om mobile en social in jouw strategie te verwerken.

Hoe bereik je de zakelijk beslisser?

Offline media

Voor de televisie vinden we de zakelijk beslisser nauwelijks en als hij kijkt dan vooral laat op de avond. De meeste zakelijke beslissers kijken nog lineair TV, maar hoe jonger hoe vaker uitgesteld / digitaal wordt gekeken.
De radio wordt redelijk goed beluisterd door voornamelijk mannelijke beslissers en vooral op doordeweekse dagen.
Lezen doet de zakelijke beslisser vooral ‘s ochtends vroeg en ‘s avonds na 20:00. In het weekend wordt er meer tijd genomen om lekker bij te lezen. Terwijl papier nog steeds twee derde van de totale leestijd opslokt, gebruikt de zakelijke beslisser ook regelmatig een mobiele device om te lezen.

Online  media

De zakelijke beslisser is vaak online – hij internet substantieel meer dan gemiddelde Nederlanders, en is dan met name op doordeweekse dagen overdag (8:30-16:00) en ‘s avonds (20:30-22:00) goed te bereiken.
Tijd is een van de kostbaarste bezittingen van de zakelijk beslisser. Zijn of haar mediaconsumptie is selectief. wilt u hem of haar bereiken, dan moet de boodschap de aandacht trekken en relevant zijn. Bij een inbound marketing strategie wordt je op het juiste moment gevonden door jouw doelgroep.

Digitale media of traditionele media inzetten?

De gewenste doelgroep bereiken, ten zo laag mogelijke kosten, daar draait het natuurlijk allemaal om. De verschuiving van traditionele media naar digitale media is nog sterker dan tot nu toe werd gedacht en dat geldt ook voor B2B marketing. Wil je in de toekomst je doelgroep blijven bereiken dan is het verstandig om je budget meer online in te zetten. Ik adviseer je daar graag over. Vraag een quickscan aan, we nemen snel contact met je op.