Je bekijkt nu Rol van online kopen groeit binnen b2b-sector

Rol van online kopen groeit binnen b2b-sector

B2B online aandeel groeit

Binnen de meeste b2b-bedrijven zien we dat het aandeel van online kopen toeneemt. Net als vorig jaar bestellen zakelijke online kopers met name kantoorartikelen en computers online. Opvallend is dat ook dit jaar de grote en meer specialistische goederen vaak online worden besteld. Denk hierbij aan grondstoffen en halffabricaten, die door bijna de helft van alle kopers online worden besteld. Maar ook aan machines en installaties, die door bijna een derde uitsluitend online werd besteld, waar dit vorig jaar nog een kwart was.

De grootste groei zien we bij bouwnijverheid, waarbinnen 60% van de bestellers in de afgelopen twaalf maanden minimaal één online bestelling heeft gedaan (tegenover 44% in 2019). Hiermee is bouwnijverheid de zakelijke dienstverlening voorbij als de branche met het hoogste percentage online kopers. Andere branches met een forse groei zijn de horeca en de handel. Dit blijkt uit de vandaag gepubliceerde B2B E-commerce Markt Monitor 2020. Dit is een grootschalig onderzoek naar het gedrag en voorkeuren van de zakelijke online besteller. In het onderzoek zijn 3.899 respondenten werkzaam in Nederland ondervraagd, representatief naar branches.

B2B -e-commerce groeit

B2b-e-commerce zit in de lift; het percentage van de werkzame beroepsbevolking dat in de afgelopen twaalf maanden een zakelijke, online bestelling heeft geplaatst of geaccordeerd, groeide ten opzichte van vorig jaar met negen procent naar 48%. Kantoorartikelen en computers blijven hierbij populaire categorieën, maar ook grotere en specialistische producten worden vaak online gekocht. Het beeld is vaak dat in b2b de customer experience achterloopt op de b2c-sector. Maar bij ruim 70% van de zakelijke bestellers is de koopervaring hetzelfde als bij consumenten. Bijna een kwart heeft zakelijk zelfs een betere ervaring. Gemak speelt steeds vaker een grote rol in het online bestellen, zowel door een persoonlijk aanbod, door de manier van betalen als door de manier waarop de bestelling wordt geleverd.
“Net als onder consumenten zien we nu ook dat het aantal zakelijke online kopers het afgelopen jaar sterk is gestegen”, vertelt Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org. “Hoewel de invloed van de coronacrisis niet expliciet is onderzocht, is de kans groot dat deze hier invloed op heeft gehad, ook omdat het onderzoek laat zien dat in veel productcategorieën het online aandeel binnen de bestellingen is toegenomen.”

Factuur en iDEAL populairste betaalmethoden

Gevraagd naar hun voorkeur voor betaalmethode bij een zakelijke online bestelling, geeft 38% van de respondenten het betalen op factuur aan en 36% betalen via iDEAL. Hierachter volgen op grote afstand de creditcard (9%), AfterPay (5%) en PayPal (4%).
Er zit overigens wel een verschil in de voorkeur van zakelijke bestellers en de methode die het vaakst wordt gebruikt. 40% van de zakelijke kopers geeft namelijk aan dat de meest gebruikte methode niet hun voorkeur heeft. Zo betaalt 26% daadwerkelijk per factuur en 50% met iDEAL. De belangrijkste reden voor deze verschillen zijn te vinden in het aanbod van de verkoper en het beleid dat binnen het bedrijf van de koper wordt gehanteerd. Ondanks deze verschillen tussen de voorkeur en de daadwerkelijk gebruikte methoden zijn de zakelijke online kopers over het algemeen tevreden over het aanbod van betaalmogelijkheden; 67% is tevreden tot zeer tevreden.

61% vergelijkt webwinkels op logistieke aspecten

Logistiek speelt een bepalende rol in de groei van b2b-e-commerce. 61% van de zakelijke online bestellers vergelijkt op logistieke aspecten als leversnelheid, de locatie waarop geleverd kan worden en verzendkosten. Andere belangrijke bezorgaspecten zijn lage bezorgkosten en het kunnen volgen van het product. Bijna een derde van de zakelijke online bestellers geeft aan dit belangrijk te vinden. Ook retouropties zijn belangrijk; 77% laat de keuze van de webwinkel afhangen van de retourvoorwaarden. Daarnaast breekt 20% de bestelling af als er geen mogelijkheid is om retour te sturen. Opvallend, aangezien de b2b-sector geen retourrecht heeft zoals de b2c-sector.

Hoewel duurzaamheid niet voor iedereen tot de vijf belangrijkste aspecten van de bezorging hoort, vindt ruim een derde (37%) van alle zakelijke online kopers duurzame levering in meer of mindere mate van belang. Voor 34% mag dit ten koste gaan van de levertijd en 18% zou hier iets meer voor willen betalen. Light users zijn vaker bereid (38%) langer op de levering te wachten als deze duurzaam bezorgd wordt, dan heavy users (20%).

B2B Online marketing

Ook uit dit onderzoek blijkt weer dat het aankoopgedrag van zakelijke beslissers aan het veranderen is.  Traditionele marketingtechnieken werken niet zo goed meer en online B2B marketing wordt steeds belangrijker.  Ik help je hier graag bij. Online resultaat halen is in mijn visie het resultaat van co-creatie: online marketing en de business samen. Daarom wil ik altijd eerst wat meer weten over jouw business, jouw huidige online positie en de ambities die je hebt. Vervolgens leg ik graag in een begrijpelijke taal uit of en op welke manier online marketing voor jouw bedrijf ingezet kan worden.

Ik weet op welke manier ik jouw potentiële klanten online kan bereiken en aanspreken.   Door het slim inzetten van contentmarketing, social media en SEO zorg ik voor meer bezoekers, leads en klanten via jouw website, social media en Google.  Ik denk met je mee en help je graag verder met mijn online marketing advies op maat. Ik ben betrokken, creatief en het geeft ook mij veel voldoening we online de resultaten behalen die jij voor ogen hebt. Ik werk graag samen met ondernemers van het MKB (3 tot 50 FTE) en kan bewezen resultaten van mijn online marketing aanpak laten zien in diverse branches.

Vul de QuickScan in, ik overleg graag met je wat jouw wensen zijn en wat ik voor je kan betekenen. Of neem gerust vrijblijvend contact met mij op.