b2b marketing

Marketing B2B

B2B staat voor Business-to-Business: bedrijven aan bedrijven. Het gaat hier dus om bedrijven  die zaken doen met andere bedrijven zoals productiebedrijven, leveranciers van grondstoffen, groothandels en andere bedrijven die niet op de particuliere markt actief zijn.

In de B2B markt – ook wel: zakelijke markt – zijn de doelgroepen kleiner, alleen is de totale orderwaarde over het algemeen veel hoger dan in de consumentmarkt. Gemiddeld zijn zo’n 5,4 personen betrokken bij een aankoop. Hierdoor is er sprake van een ander en langer beslissingsproces: B2B leadgeneratie is vaak een belangrijk doel van B2B marketing.

Ook ligt er veel nadruk op rationele eigenschappen van producten en diensten. Dat wil overigens niet zeggen dat emotie geen rol speelt in beslissingstrajecten; ook in de B2B marketing doen mensen zaken met mensen.

De doelgroep bij B2B marketing is de zakelijke beslisser. De zakelijke beslisser is vaak online – hij internet substantieel meer dan gemiddelde Nederlanders. Tijd is een van de kostbaarste bezittingen van de zakelijk beslisser. Zijn of haar mediaconsumptie is selectief. Wilt de zakelijke beslisser bereiken, dan moet de boodschap de aandacht trekken en relevant zijn. Bij een inbound marketing strategie wordt je op het juiste moment gevonden door jouw doelgroep.

In deze blog lees je wat meer over de ins- en outs van marketing B2B.