fbpx
+31644440065 info@marktvizier.nl

Creatieve social media campagne met resultaat?

Social media campagne

Als je een social media campagne wil opzetten dan doe je dat niet zomaar. Je hebt daarmee een bepaald doel voor ogen.

Een social media campagne begint altijd vanuit een doelstelling. Wat wil je bereiken met je social media campagne? Merkbekendheid verhogen? Meer interactie op je social media kanaal? Meer bezoekers naar je website? Meer verkopen via social media? Stel een reële doelstelling voor je zelf.

Het wordt steeds uitdagender om via social media (gratis) onder de aandacht van de doelgroep te komen. ‘Mijn doelgroep zijn vrouwen en die bevinden zich vooral op Facebook’ is gewoonweg niet meer voldoende. Pak je telefoon eens, zoek een social media app op en kijk welke berichten jij interessant genoeg vindt om bij te stoppen met scrollen, maar wees ook bewust van al hetgeen je niet interessant genoeg vindt. Grote kans dat de oninteressante berichten commercieel van aard zijn.

Social media is bij uitstek geschikt om een band op te bouwen met je klanten. Bij social media campagnes draait het vooral om vertrouwen, de relatie met je doelgroep en de likeability. Keihard verkopen is NOT done op social media kanalen. Het is van belang om vooraf goed na te denken over de strategie en gericht onderzoek naar de social media kanalen  waar de doelgroep actief is. Zit jouw doelgroep meer op LinkedIn dan op Facebook of zijn ze meer actief op Instagram? Bij social media kun je goed een doelgroep targeten op basis van interesses, activiteiten, statussen, werk, persoonskenmerken en locaties.

Wat wil je doelgroep juist wel of niet zien? En hoe zorg je ervoor dat je van deze volgers fans kunt maken?  Ook influencer marketing is een hot topic voor veel merken en Influencers met een grote achterban laten zich graag door merken inzetten om een boodschap over te brengen.

Bij een social media campagne zijn de volgende zaken van belang.

  1. Relevante content: Welke boodschap wil jij vertellen of wat wil jij delen met de getargete mensen? Herkenbaarheid van jouw bedrijf of product is belangrijk. Zorg dat de visuele element op elkaar zijn afgestemd, draag je kernwaarden naar buiten en wees met regelmaat onder de aandacht.
  2. De juiste context door de juiste combinatie van content en social media kanalen.
  3. Ga proactief en reactief om met jouw sociale-mediarelaties en andere vormen die openlijke betrokkenheid en interactie bevorderen.
  4. Conversie is het managen van doelen en het beoogde resultaat. Zorg dat je regelmatig je campagne evalueert aan de hand van je doelstellingen

Marktvizier is heeft veel ervaring met het opzetten en begeleiden van social media campagnes.  We creeeren content en campagnes die zorgen voor merkbeleving en merkwaarden zoals de Facebookactie van Porta-bote, de LinkedIn campagne voor het promoten van een B2B congres of de influencer campagne voor de bouw.