social media campagne bouw

Social media campagne bouw

Bedrijven in de bouwsector hebben behoefte aan voldoende aanbod van gekwalificeerd personeel. 
In de laatste jaren staat het aanbod van hoog- en laag opgeleiden in de bouw onder druk.  Het is bekend dat er weinig jongeren kiezen voor de bouw als ze de middelbare school verlaten. Dat is erg jammer want de sector zit te springen om jonge vakmensen zoals timmerlui en metselaars. 

Doelstelling:

  • Maak jonge schoolverlaters enthousiast voor een opleiding in de bouw

Doelgroep

  • Schoolverlaters

Opdrachtgever

  • Een initiatief van samenwerkende opleidingsbedrijven in Zuid-Nederland in samenwerking met Stichting Zuid Nederlands Aannemers Fonds en Bouwend Nederland regio Zuid. 

Onze aanpak: social media campagne met influencers

Als je jonge creatieve vloggers hun eigen unieke verhaal over de bouw laat vertellen dan heeft dat beduidend meer impact, zo was onze gedachte. De campagne ‘Vlog Over de Bouw’ daagde vloggers uit om hun creativiteit los te laten op de bouw en hun vlogs te delen via eigen sociale media. De vlogcampagne sluit aan bij de landelijke campagne www.jegaathetmaken.nl van Bouwend Nederland.

Influencer marketing

Via de opleidingsbedrijven riepen we jonge mensen op om hun vlog in te zenden.  Ook Maxime Verhagen, voorzitter Bouwend Nederland, riep via Twitter zijn 95.000 volgers op om mee te doen aan Vlog Over De Bouw. Dat leverde inzendingen op. 

De winnaar werd bepaald aan de hand van 3 criteria: PR-waarde, creativiteit en inhoud.  De bekende Youtuber John Quote werd uitgeroepen tot winnaar van deze vlogactie. Zijn winnende vlog over het bouwen van een spelkast werd meer dan 180.000 keer bekeken en blies alle andere inzendingen omver. Bovendien besteedde hij aandacht aan duurzaamheid en veiligheid tijdens het werken, iets dat ook zeer werd gewaardeerd. Hij won daarmee de vette vlogdeal ter waarde van €5.000,- en ging nog meer vlogs over werken in de bouw – en infra- sector maken.https://www.youtube.com/embed/WJ4HFwYp8Lo?feature=oembed

Maar naast een winnaar heeft deze actie ook nieuwe inzichten opgeleverd. Uit onderzoek gedurende de vlogactie blijkt dat de gemiddelde schoolverlater een weinig ingevuld beeld heeft van de bouw. Ondanks alle mooie projecten die gebouwd worden en innovaties die plaatsvinden zijn bouw en Infra geen thema’s voor deze groep jonge mensen.

Dat maakt Vlog Over De Bouw als actie daarom extra succesvol want onder de volgers en viewers van John Quote en zijn vlogs, bevinden zich veel kinderen die voor de keuze staan voor een volgopleiding. Er deed ook een hele schoolklas mee met de vlogactie dus dat stemt hoopvol over de toekomst. De initiatiefnemers willen jongeren nog veel meer laten vertellen. Dat er volop nieuwe technieken worden ingezet in de bouw bijvoorbeeld, dat je er kunt doorgroeien en carrière kunt maken, dat je als vakman erg gewaardeerd wordt en goed wordt betaald!