fbpx
+31644440065 info@marktvizier.nl

Content marketing

Contentmarketing voor branding en meer klanten

Met contentmarketing maak je relevante en waardevolle content die precies aansluit bij de behoeften van je doelgroep. Deze content ga je verspreiden via verschillende (online) kanalen.  Je zet het in om meer bezoekers naar je website te trekken, voor branding en het vergroten van je merkbekendheid en het genereren van meer leads. Het doel hiervan is om de bekendheid van en de betrokkenheid bij jouw bedrijf of merk te vergroten.

Hiervoor moet je natuurlijk exact weten waar jouw bedrijf of merk voor staat en wat je anders doet dan anderen.  Zonder onderscheidend vermogen blijf je nergens in de vloedgolf van content van de concurrentie. Daarom is het ook zo belangrijk dat je in je content strategie duidelijk een focus aanbrengt. Het belangrijkste wat je voor jezelf moet onderzoeken is aan welke informatie jouw doelgroep behoefte heeft. Stem daar je boodschap op af.

Als je weet welke content je kunt inzetten, is het noodzaak dat het ook onder de ogen van de doelgroep komt. Kijk welke kanalen en platformen je doelgroep gebruikt en gebruik die platformen om je content te verspreiden.

Hoe werkt content marketing B2B?

De kunst van content marketing is dat je bereid bent om relevante kennis te delen over een bepaald onderwerp. Je geeft jouw doelgroep de  informatie waar ze online naar op zoek zijn. Als het om B2B content gaat geef je jouw doelgroep informatie om kosten te besparen of tips om het vak beter uit te voeren.  Je biedt jouw doelgroep relevante informatie aan die bijdraagt aan het oplossen van het probleem dat ze hebben. Informatie waar ze echt blij mee zijn en die ze verder helpt.

Content marketing heeft helemaal niets te maken met het promoten van de producten of de diensten die je verkoopt (pushstrategie). Dat wordt door steeds meer mensen voor wie die producten op dat moment relevant zijn, als lastig en opdringerig ervaren. Als je kiest voor content marketing dan moet je echt stoppen met het ‘aansmeren’ van producten.  Je hebt er een totaal andere ‘mindset’ voor nodig.

Vormen en effectiviteit van content marketing

Er zijn vele vormen van content: blogs, artikelen, infographics, video’s, e-books, whitepapers, nieuwsbrieven en beeldmateriaal voor sociale media. Het is het beste om jouw boodschap in zo veel mogelijk contentvormen en zowel online als offline aan te bieden. Ze ben je altijd zichtbaar voor je doelgroep.

Als we kijken naar de effectiviteit van content marketing, dan zien we dat lange artikelen van goede kwaliteit vak het beste gewaardeerd worden door de doelgroep. En daardoor krijgen ze vaak ook meer backlinks en worden ze vaker gedeeld. Je kunt beter tijd besteden aan één kwalitatief artikel van meer dan 1000 woorden, dan aan vier kleine artikelen van 300 woorden. Deze langere teksten moeten worden aangevuld met goede foto’s en video’s, en dat kost veel tijd.

Content marketing lijkt gemakkelijk, maar dat is het niet. Je moet precies weten welke kennis je kunt of wilt delen, in welke vorm je dat wil gieten en welke kanalen je daarvoor inzet.  

Content maken en verspreiden.

Marktvizier weet aan welke eisen succesvolle content marketing moet voldoen. In een contentstrategie leggen we tactische keuzes vast met betrekking tot de content die we met jouw doelgroep gaan delen. Daarvoor is het noodzakelijk dat we de customer journey van jouw klant kennen. Alleen op deze manier kunnen we op social media en de website de juiste content bieden, op het juiste moment, via het juiste kanaal.
Als je geen zin of tijd hebt om zelf content te maken en de verspreiden willen wij dat graag voor je doen. Maak dan gebruik van onze Webbeheer Service.