fbpx
+31644440065 info@marktvizier.nl

Online bestedingen stijgen, dus een webshop beginnen?

Omzet webwinkels stijgt

De omzet van Nederlandse webwinkels bedroeg 22,5 miljard in 2017, een groei van zeker 13 procent ten opzichte van het jaar daarvoor. Dat blijkt uit cijfers van de Thuiswinkel Markt Monitor, het onderzoek naar online consumentenbestedingen in Nederland.

Het aandeel van de e-commercebranche binnen de hele detailhandelsector is daarmee op 9,7 procent komen te liggen. Dit betekent een stijging van 1,3 procentpunt ten opzichte van 2016. Vergeleken met vijf jaar geleden, toen het aandeel van de online aankopen 5 procent bedroeg, is het aandeel zelfs bijna verdubbeld.

Dus? Een eigen webshop beginnen?

Allereerst doe je er een webshop niet zomaar naast je dagelijkse werk. Het kost veel tijd, geld en energie om een webwinkel op te zetten en te onderhouden, zeker als je het volledig in eigen beheer doet. Zorg er voor dat je naast het uitoefenen van je core business dagelijks voldoende tijd inruimt voor de ontwikkeling en het bijhouden van je webshop. Als je denkt dat alles ‘automatisch’ gaat dan zal je webwinkel nooit een succes worden.

De huidige e-commerce branche wordt beheerst door een aantal grote, gevestigde spelers die hun assortiment steeds verder uitbreiden.  Denk hierbij aan Wehkamp, Bol.com en webshops van fysieke winkels als Douglas en Ici Paris. Zij profiteren met hun webshops van de schaalvoordelen. Een webshop biedt vooral kansen als je je op een specifieke nichemarkt richt, omdat je dan je naam kunt versterken als expert.

Kosten versus opbrengsten van een webshop

Het feit dat je een webshop hebt is nog geen garantie dat je ook echt veel verkopen gaat realiseren. Je webshop zal continu onder de aandacht moeten zijn van jouw potentiële doelgroep om maximaal succes te hebben. Om je verkopen te stimuleren is het noodzakelijk om te adverteren, bijvoorbeeld via Facebook of Instagram. Daarvoor is marketingbudget nodig.

Net als bij een fysieke vestiging zijn er aan een webshop kosten verbonden om deze draaiende te houden. Denk bijvoorbeeld aan de hosting van je webshop, het up-to-date houden van de informatie daarop, mogelijke softwarelicenties en betaalmogelijkheden die je aanbiedt. Daarnaast zal jouw webshop na een aantal jaren weer vernieuwd moeten worden om te kunnen blijven voldoend aan de wensen van de consument en het gebruik van nieuwe (betaal) technieken.

Ook bij een webshop rekenen klanten op een klantvriendelijke service.  Ze willen een snelle reactie op e-mails die zij naar jou sturen, willen ze dat de producten snel geleverd worden en eventuele problemen direct worden opgelost. Het is dus van belang dat je continu bereikbaar bent voor jouw klanten. En dat is lastig als je de hele dag je vak uitoefent.
Daarnaast moet je goed uitrekenen wat een webshop je oplevert. Wat is de gemiddelde marge op je productverkopen en hoeveel producten denk je te gaan verkopen? Of zie je het vooral als service naar jouw bestaande klanten die online producten kunnen (bij) bestellen.

Dus? Wel of geen webshop?

Ik wil je echt niet afschrikken om naast je huidige dagelijkse activiteiten een webshop te beginnen, maar jou vooral waarschuwen voor de tijd en kosten die daarmee gepaard gaan. Met de webshops die wij zelf geexploiteerd hebben, zoals de eerste online parfumerie van Nederland en de Award winnende webwinkel die het leven van vrouwen leuker maakten, merkten we dat je stiekem heel erg veel tijd bent met het onderhoud van een webshop.  Als het voor jou voldoende oplevert dan is dat natuurlijk geen enkel probleem.

Er zijn ook bedrijven die kiezen voor een nauwe samenwerking met hun leverancier.  Jij krijgt dan een bepaalde vergoeding voor elk product dat via jouw bedrijf verkocht wordt. Maar wie is de eigenaar van de klantdata? Zijn die van jou of van je leverancier? En hoe is dat juridisch geregeld?

Twijfel je of een webshop iets voor jou is? En of je er voldoende rendement uit zult halen? Neem dan contact met mij op.