fbpx
+31644440065 info@marktvizier.nl

Waarom traditionele reclame vaak niet meer werkt

Werkt reclame maken eigenlijk nog wel?

Wil je reclame maken voor jouw bedrijf of organisatie en ben je op zoek naar een eenvoudige truc om meer nieuwe klanten te trekken? Helaas, was het maar zo gemakkelijk. Vroeger kon je gewoon een advertentie plaatsen in een lokaal dag- of weekblad of in de wijk folderen.  Maar dat werkt niet meer voor de meeste bedrijven.  Dat komt omdat het medialandschap heel snel verandert en het consumentengedrag ook. Iedereen gebruikt nu internet, en dat heeft de manier waarop jij nieuwe klanten kunt winnen  ook compleet veranderd.  Wat is er aan de hand?

De consument zit niet meer te wachten op reclame

Er komt steeds meer reclame op ons af.  Maar mensen zitten niet meer te wachten op oninteressante reclameboodschappen waar ze niet om gevraagd hebben.  Wie zit er te wachten op een reclame over een nieuw of goedkoop wasmiddel?  We hebben geen zin in reclame en willen die het liefst ontlopen.  Dat doen we dan ook massaal. We gaan naar het toilet of schenken een drankje in  tijdens de reclameblokken op TV. We plakken stickers op onze brievenbus dat we geen ongevraagde folders willen. We zijn immuun geworden voor reclame. En daarom wordt het voor ondernemers steeds lastiger en duurder om de aandacht te trekken van de consument en je te onderscheiden van de concurrentie.

Traditionele media verliezen lezers en kijkers

Mensen hebben steeds minder binding met traditionele media. Wie leest er nu nog dagelijkse de krant? En lezen millennials nog wel tijdschriften of kijken ze liever naar vloggers en bloggers op hun mobieltje?  De traditionele media hadden vroeger het alleenrecht op het bieden van informatie of kennis.  Maar sinds de opkomst van internet is dat allang niet meer zo. Iedereen kan content maken, publiceren en zijn eigen publiek opbouwen. Internet, smartphones en computers hebben er voor gezorgd dat we onze informatie vooral online halen. Waarom zou je nog betalen voor traditioneel bereik?

Kennis en informatie is de brandstof voor sociale media

Terwijl de kranten, televisie en tijdschriften terrein verliezen beleven de social media gouden tijden.  Voor mensen die iets leuk of interessants te vertellen hebben zijn Social Media een interessant platform.  Als je tenminste de juiste content aanbiedt.  Geen reclame maken, maar content bieden die zo waardevol en aantrekkelijk is voor jouw klanten dat die rijkelijk wordt gedeeld.  Je bouwt er een mooie naam mee op en autoriteit op jouw vakgebied. Daarom kunnen social media heel interessant zijn voor de marketing voor jouw bedrijf.

Reclame maken is niet jouw product pushen

Mensen worden steeds kritischer en maken hun eigen keuzes. De tijd dat je als merk mensen kunt opleggen wat goed voor ze is ligt definitief achter ons. Mensen waarderen het nog steeds wel als ze geholpen worden bij het maken van keuzes. Je kunt daarbij helpen door te luisteren.  Of door een antwoord te geven op een vraag waar ze mee zitten.  Je zet  de klantbeleving centraal en investeert in een gelijkwaardige relatie door behulpzaam, waardevol en eerlijk te zijn.

Google houdt van vakkennis

Google beloont bedrijven die goede content produceren met een hogere positie. En niet alleen Google, maar ook de gebruikers van de informatie zelf. Content die waardevol is, wordt veelvuldig gewaardeerd, gedeeld en besproken. Zo wordt je niet alleen een autoriteit op jouw vakgebied voor je klanten, maar ook in Google. In marketingtermen heet deze strategie B2B inbound marketing.

Wat doe jij met jouw marketingaanpak?

Traditionele media inzetten om klanten te winnen voor je bedrijf. Hoe verleidelijk het nog lijkt, hoe comfortabel het ook nog mag aanvoelen, het heeft weinig zin om terug te vallen op een aanpak die kennelijk niet meer werkt.  Het wordt tijd om opnieuw je toekomstvisie te bepalen. Heb jij geen zin of tijd voor online marketing?

Ik help je graag. We hebben deze strategie al succesvol toegepast voor leadgeneratie voor consultants en het ontwikkelen van een B2B leadgeneratie platform. Bel ons of neem contact met ons op.