fbpx
+31644440065 info@marktvizier.nl

Haal jij uit jouw website wat erin zit?

Je hebt een mooie website en je doet de online marketing voor je bedrijf zelf. Het kost je veel tijd en energie, maar er komt naar jouw idee te weinig uit. “En hoe weet je dat dan?” vraag ik dan, “Meet je überhaupt of je website iets oplevert?”. Het antwoord luidt dan vaak: ‘Tsja, weet ik eigenlijk niet, maar ik krijg geen nieuwe klanten of leads via mijn website, er gebeurt gewoon niks’.

Als je je wil richten op het vergroten van de omzet of als je meer leads of afspraken wil, dan is het belangrijk dat je zelf eerst antwoord geeft op een aantal vragen. Deze vragen kun je laten beantwoorden door verschillende internetspecialisten, maar misschien wil je er eerst zelf mee aan de slag. Dit zijn ze:

  • Wat is het doel van je website?
  • Voor wie is je website bedoeld?
  • Voor welk probleem en welke behoefte heb jij de oplossing?
  • Wat bied je aan op je website?
  • Werk je in een specifieke regio, landelijk of internationaal?

Ja ja, dat weet ik allemaal zul je misschien denken. Wat heb ik aan dit theoretisch gedoe? Ik heb een mooie website laten maken en daar zijn deze dingen allemaal al lang in verwerkt. Ik heb deze vragen ook met mijn webbouwer besproken en mijn website staat online. Toch is het goed om hier toch nog eens bij stil te staan. Want hoe beter jij bovenstaande vragen kunt beantwoorden, des te gerichter kun jij je website inzetten voor jouw doelstellingen.

Kijk vanuit je klant naar je website

Natuurlijk weet je precies wat je doet en voor wie jouw diensten of producten geschikt zijn. En toch zeg je dat je website niet het rendement oplevert dat je ervan had verwacht. Jij wilt meer!
Bekijk je website eens vanuit het perspectief van je klant. Wordt het voor de klant meteen duidelijk welk probleem jij voor hem/haar kunt oplossen?  Je zegt dat je geen klanten via je website krijgt, maar misschien zijn ze er wel, maar weet je het gewoon niet? Heb jij wel eens aan een klant gevraagd hoe hij of zij bij jou terecht is gekomen? Vraag het eens gewoon. Je zult versteld staan wat je te horen krijgt en wat je daarmee kunt verbeteren in je website.

Durf te kiezen, waar sta jij voor? Waar ben jij goed in?

Je website is er niet voor iedereen en mensen komen niet zomaar naar je website. De meeste mensen gaan gericht op internet zoeken naar een oplossing voor hun probleem. Durf te kiezen wie je wilt aanspreken. Waar ben jij anders in of beter in dan anderen? Zorg ervoor dat je voor klanten en potentiële klanten herkenbaar bent in al je uitingen. Zeker op je website. Als je niet kunt uitleggen waar jij zo goed in bent dan verlaat de klant de website weer.

Meet het verkeer op je website

Weet jij welke mensen jouw website bezoeken? Of heb je geen benul wat er eigenlijk gebeurt. Zorg ervoor dat je het verkeer meet op je website. Maak bijvoorbeeld gebruik van Google Analytics. Met deze gratis tool van Google krijg je inzage in je bezoekers en hun gedrag op je website. Maak ook een account aan op Google Search Console en koppel beide tools aan elkaar. Dankzij deze koppeling krijg je meer informatie over de gebruikte zoekwoordcombinaties. Hier kun je vervolgens gericht mee aan de slag.

Meer omzet en leads uit je website

Je zou kunnen denken: hoe meer bezoekers je op je website hebt, hoe meer omzet of leads je website voor je kan genereren. De vraag is alleen of het relevante bezoekers voor jouw onderneming zijn en of jouw website de juiste bezoekers wel aanspreekt. Herkennen ze zich in je aanbod en hebben ze het vertrouwen dat jouw dienst of product een concrete oplossing biedt? Zorg vervolgens dat je bezoekers eenvoudig en gericht contact op kunnen nemen. Als je aan deze voorwaarden voldoet, kun je meer omzet en leads uit je site halen.

Succesvol op internet zijn is geen kunst

Succesvol op internet zijn, is geen kunst. Dat geldt ook voor jou. De succesvolle ondernemers op internet hebben een gemeenschappelijke aanpak. Graag deel ik deze ingrediënten met je:

  • Doe een zoekwoordenonderzoek
  • Denk in klantgroepen met elk hun eigen wensen en behoeften
  • Durf te segmenteren
  • Breng al je online communicatie in lijn
  • Durf te vragen, vraag om feedback
  • Kijk door de ogen van je klant
  • Werk hard en behoud je focus

Als je met bovenstaande punten aan de slag gaat, dan zul je het verschil gaan merken. Online marketing is net als bij offline ondernemen gewoon hard werken, het bijhouden van je social media en je website kosten immesr tijd. En als het goed is dan zie je dat in je resultaten terug. Meer bezoekers op je website, meer omzet of meer leads.

Online marketing zelf doen of uitbesteden

Je kunt je online marketing zelf doen of uitbesteden.

Online marketing zelf doen

Er zijn veel voordelen om zelf je online marketing te doen:

  • Je kent je eigen organisatie en je doelgroep, je weet wat er speelt en leeft onder klanten
  • Jij hebt de kennis over de markt en de klanten

Als de resultaten tegenvallen kun je jezelf afvragen of je wel de juiste zoekwoordcombinaties gebruikt om verkeer naar je website te krijgen. En of je met de website wel de doelgroep die je wil bereiken op de juiste wijze aanspreekt.

Online marketing uitbesteden

Het is voor een kleiner bedrijf vaak niet realistisch om iemand aan te nemen die alleen maar met online marketing bezig is. Het kost geld en moeite om een deskundige online marketeer in huis te hebben.
Online marketing is een vak apart, een vak dat nogal eens wordt onderschat. Het is niet iets wat je er even bij kunt doen. Heb je de goede zoekwoorden? Spreken de teksten op de website jouw doelgroep aan? Worden de social media op de juiste manier ingezet?  Is de website technisch in orde?  Een ervaren online marketeer kan structuur aanbrengt in jouw online marketing, de resultaten van website monitoren en kijken op welke gebieden je verbeteringen kunt aanbrengen.

Combinatie van uitbesteden en zelf doen

Je kunt veel zelf doen, maar niet alles. Online werkt het niet als je alleen maar roept hoe fantastisch jouw product of dienst is. Je haalt betere resultaten door hiervoor een deskundige in te schakelen. Iemand die het vak van online marketing kent en up-to-date is met de nieuwste technieken en inzichten.  Een combinatie van zelf doen en uitbesteden is daarom vaak het beste .

Je kunt ons inschakelen voor online marketing activiteiten waar je zelf te weinig kennis van hebt of geen tijd voor hebt. We kunnen je website onderhouden op het gebied van content, social media of seo, je we helpen je graag bij je social media campagnes, of je huurt mij in als freelance online marketeer.

Extern hulp inhuren is kosteneffectief, je betaalt per project of geleverde diensten en je hebt geen extra loonkosten. Bovendien heeft iemand van buiten een objectieve en frisse blik op jouw bedrijf. Wil je aan de slag met ondersteuning van mij? Dat kan. Bel of mail me gewoon even.